måndag 8 oktober 2007

Torn nummer 33

Jaha då har allt lugnat ner sig efter dagens bravader, nu efter lite mat och att få tvätta av sig ordentligt så är man ganska trött.

Dagen började för min del väldigt bra för om det är något man varit nervös över så är det hur det ska gå för Akilles på premiärdagen, kommer han springa bort? Kommer han springa hem? Vill han jaga, kan han jaga? Ja frågorna har varit många som surrat i huvudet den senaste veckan trots solsemester och allmän slapphet. Men det fick jag kvitto på idag att Akilles troligtvis kommer att reda ut höstens jakt, imorgon kommer nästa prov då vi ska iväg på bortaplan.

Men så har jag ju FÄLLT EN ÄLG IDAG!
Vilket är otroligt kul. Det gick till som följande, efter det sista avslutande drevet så satt Per Daniel Stefan Magnus & Bosse och spekulerade vart dom skulle passa. Men det tog lite tid eftersom dom blev störda hela tiden av en otroligt stressad Peo som inte kunde köra iväg för Daniel hade ställt sin bil ivägen, efter Daniel flyttat sin bil och Peo kunde ta sig därifrån blev förhandlingarna både snabba och effektiva. Bosse skulle sitta på 33:an men var även intresserad av hur det såg ut på flyet så han åkte dit och tittade och bestämde sig sedermera för att stanna där. Daniel låg i sängen och läste Barometern när Bosse ropade på radion att han tar flyet och Daniel blev beordrad till torn nummer 33.

Väl på plats när alla prylar och pinaler var upplockade och klara så lutade jag mig tillbaka och njöt av eftermiddagssolen. Jag hade inte suttit länge innan jag hörde ett knak snett bakom mig sen var det tyst i ett par minuter. Plötsligt hördes steg från samma rikning jag vände mig om och såg att en älg var på väg ut på fällan.

Blixtstilla satt jag tills han hade kollat läget och började traska ut mot mig då greppade jag bössan lade an och kontrollerade att dom små prickarna på huvudet verkligen var horn. Älgen gick nu snett nästan rakt mot mig och betade lite försiktigt, plötsligt tittar han rakt på mig och sätter mulen i vädret, han har fått korn på mig. Då avlossar jag den 11,7 gram tunga kulan rakt i bröstkorgen och han vaklar till, en snabb repetering och så tar jag sikte igen. Men älgen haltar sig fram med stora bekymmer och faller cirka 20 meter efter skottplatsen.

Imorgon är det en ny dag med nya möjligheter, vet ni var jag ska sitta imorgon?

Just det! I torn nummer 33....

/Daniel.

1 kommentar:

Anonym sa...

Man få väl grattulera både Daniel och Magnus för sina djur. Vill bara förvana Daniel att han se till att ta bort om det är något björklöv eller liknande på hornet så man ser den fina troffen....