onsdag 5 augusti 2009

Dagens i-landsproblem



Jag går här och velar fram och tillbaka om jag skall byta bössa eller inte. Jag har fått förfrågan av min far om jag vill ha en ny studsare, en Blaser Prof 9,3x62. Vem som helst skulle väl jubla att få en Blaser gratis MEN, nu börjar jag tveka. Så därför ber jag Er jägare att hjälpa mig att bestämma.

1. Är det värt pengarna?
2. Jag har en Brno Scandinavia 30x06 som jag är nöjd så varför byta?
3. Byter jag till 9,3x62 så har jag ingen rådjursbössa och måste då köpa en pipa extra, eller hur blir det att skjuta rådjur med 9,3x62 med 18 gr kula?
4. Är det någon med erfarenhet av denna bössa?

Magnus, the stupidman

4 kommentarer:

daniel sa...

jaa du, för det första hur många gevär har du nu? det kanske går att ha båda två?

Blaser r93 är det mest sålda geväret så att det är bra är det nog ingen tvekan om, dock så är repeteringsmekanismen bättre på dom nya än dom "gamla" begagnade.

Är det en begagnad bössa? eftersom det är 9.3x62? är det tvunget att vara 9,3x62?

Ska du bara ha ett klass1 gevär så
hade jag valt 30-06 för att det är en billigare kaliber, alla kulor
finns till den och den duger till att skjuta alla vilt du kommer att sikta på.

En r93 är lite för fin för att bara användas för att vaka gris.

Jag hade gjort som så att tagit r93
i 30-06, sålt det gamla och köpt ett bra kikarsikte till blasern samt köpt en gammal 9,3x57 med öppna riktmedel till storjakterna på gris. Jag letar själv efter en gammal 9,3x57 (går att få för en tusenlapp) men gammelgubbarna som har en sådan vill gärna inte släppa
dom utan motstånd.

eller får du köpa ngt bra montage så att du kan ta bort kikarsiktet inför grisjakterna men jag tycker dom är för dyra.

Skjuta räv och grävling med 9,3x62 är inte billigt! Övningsskjutning är inte billigt det heller!

Observera att detta är vad JAG TYCKER! Inte vad som är bäst eller hur det ska vara.

Lycka Till!!

Jaktidiot sa...

Byt inte, minsta lilla tvivel är skäl nog! ;)

Kvistabo´n. sa...

Skulle inte tacka nej till en Blaser R 93. Men som Daniel säger, varför inte 30-06?? 9,3*62 är säkert bra. JAG tycker att den slår lite hårt bara. Jag är helnöjd med 30-06 som kaliber. Har även en gammal 8*57 IS som jag går med när jag är hundförare. 30-06 har ju en himmla fin kulbana. Har även haft en 270 W, vilket är en förminskad 30-06, 6,9 mm.De är den bästa kalibern jag har haft. Den har flackare kulbana än sex å halvan.. Varför sålde jag den???

Nordjämten sa...

Tycker att du skall ta emot denna excellenta bössa se glad ut. 9,3x62 är en av nordens största kalibrar och duger fullt till all sorts jakt här hemma.