tisdag 1 september 2009

Lite tankar från mig

Nu har jag inte bloggat på länge. Luften gick ur mig när jag väl fällde bocken… Nä, inte riktigt så kanske. Det har varit kick off på mitt ena jobb, jobb på sportradion, bakfull mm.

Har läst en del faktiskt, bla om tillstånd för åtel… Helt idiotiskt fast ändå inte. Tycker det är fel att gå in och peta men att man för en debatt om just åtla. För vem skall kolla att det följs? Skall man agera polis och bli ovänner med jaktgrannarna? Nä, just det! Men jag tror inte alla förstår det ansvar man har när man åtlar och använder den på rätt sätt. Idag står i ngn paragraf att man inte får åtla in från grannens mark men var går gränsen?

Hittade denna artikel i jakt o jägare:
– Vi emotsätter oss att hundar inte får släppas före 1 oktober. Vi tycker att det är fel att införa begränsningar som bara försvårar jakten. Det samma gäller ett förslag om att åtel på mark inte får placeras närmare än 500 meter från grannmark, och åtel i luften inte får ligga närmare än 200 meter från grannmark, säger Ulf Kallin.

Skulle ett sådant förslag gå igenom skulle många åtlar vara olagliga här nere.
Som det känns nu så börjar det pajkastning mellan jägare, myndigheter, markägare och bönder.

Till sist, över 65 % skulle skjuta varg om det skulle komma när man sitter på pass….

1 kommentar:

U.R sa...

Problemet med åtlig av vildsvin är att det, som i många andra fall, en hel del som inte riktigt sköter det på ett bra sätt. T ex där man har oacceptabla stora skador på grödan och inte har en tillräcklig avskjutning, men ändå stjälper ut 50ton betor varje år. Överutfodring och användning av t ex animaliskt avfall för utfodring är nog två stora problem som många inte inser allvaret av. Så nog behövs en granskning, men det behövs absolut inga lager som inte kan kontrolleras och följas.. :/